20101230

Komercjalizacja PP

Komercjalizacja = przekształcenie PP w spółkę (S.A., lub sp. z o.o.) , która wstępuje we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem było PP.

Celem jest prywatyzacja (tej dokonuje Minister Skarbu Państwa), może być też inny cel (wówczas dokonuje Minister Skarbu Państwa za zgodą RM).

Do spółki powstałej w wyniku komercjalizacji - stosuje się ksh.

Skomercjalizowane PP jest później prywatyzowane poprzez:

  1. zbywanie należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;
  2. obejmowanie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych sp. Sk. P. przez podmioty inne niż Sk. P lub inne niż państwowe os. prawne .
  3. rozporządzanie wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku PP lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji  przez:
  • sprzedaż przedsiębiorstwa (art. 551 kc),
  • wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
  • oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Zakaz komercjalizacji PP:

  1. postawionych w stan likwidacji,
  2. postawionych w stan upadłości,
  3. wykonujących prawomocną dec. o podziale lub łączeniu,
  4. w stosunku do których toczy się postępowanie układowe - do chwili uprawomocnienia się układu,
  5. w stosunku do których toczy się bankowe postępowanie ugodowe - do chwili uprawomocnienia się ugody,
  6. zarządzanych na podstawie um. o zarządzaniu, chyba że zarządca wystąpi z wnioskiem o komercjalizację PP,
  7. działających na podstawie ustaw innych niż ustawa o PP, chyba że przedsiębiorstwa te podlegają komercjalizacji w drodze odrębnych ustaw,
  8. których organy złożyły wniosek o dokonanie prywatyzacji bezpośredniej - do czasu rozpatrzenia wniosku,
  9. w stosunku do których wydane zostało zarządzenie o prywatyzacji bezpośredniej,
  10. państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska".

Uprawniony organ = Minister Skarbu Państwa:

  • na wniosek organu założycielskiego,
  • na wniosek dyrektora i rady pracowniczej,
  • z własnej inicjatywy.
  • W przypadku komercjalizacji z własnej inicjatywy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiadamia o zamiarze komercjalizacji dyrektora PP, radę pracowniczą oraz organ założycielski PP.
  • W przypadku komercjalizacji na wniosek organu założycielskiego, zawiadomienia dyrektora PP oraz rady pracowniczej o zamiarze komercjalizacji dokonuje organ założycielski.
  • Z uzasadnionym wnioskiem dokonania komercjalizacji PP w celu komunalizacji może wystąpić do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba tego przedsiębiorstwa, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki. W przypadku nieuwzględnienia wniosku minister informuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, podając jednocześnie uzasadnienie odmowy.

    Procedura:

  • Dyrektor PP jest zobowiązany doręczyć ministrowi Skarbu Państwa, w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia, kwestionariusz PP przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w odpowiednim rozporządzeniu Rady Ministrów. O niedoręczeniu dokumentów przez dyrektora PP minister Skarbu Państwa zawiadamia organ założycielski, na którym spoczywa obowiązek doręczenia dokumentów w ciągu jednego miesiąca od dnia zawiadomienia.
  • W przypadku komercjalizacji na wniosek dyrektora i rady pracowniczej PP, do wniosku należy dołączyć kwestionariusz PP przeznaczonego do komercjalizacji, wraz z dokumentami określonymi w odpowiednim rozporządzeniu Rady Ministrów.
  • Pracownicy komercjalizowanego PP stają się z mocy prawa, pracownikami spółki. Na Prezesa pierwszego zarządu spółki powstałej w wyniku komercjalizacji powołuje się za zgodą dyrektora komercjalizowanego PP. 
  • Bilans zamknięcia PP = bilans otwarcia spółki, przy czym suma kapitałów własnych jest równa sumie funduszu założycielskiego, funduszu przedsiębiorstwa i niepodzielonego wyniku finansowego za okres działalności PP przed komercjalizacją.
  • Dzień komercjalizacji - pierwszy dzień miesiąca przypadającego po wpisaniu spółki do rejestru. Z tym dniem następuje skutek wykreślenia PP z rejestru.

    Akt komercjalizacji:

    Minister Skarbu Państwa sporządza za Skarb Państwa akt komercjalizacji PP (zastępuje czynności określone w  ksh, poprzedzające złożenie wniosku o wpis do KRS).

    W akcie komercjalizacji ustala się:

  • statut spółki,
  • wysokość kapitału zakładowego spółki,
  • imiona i nazwiska członków organów pierwszej kadencji.
  • osobę upoważnioną do zgłoszenia wniosku o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców, jeżeli jest to osoba inna niż zarząd.
  • Po sporządzeniu aktu - zarząd spółki składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru przedsiębiorców.


     

    Nieodpłatne zbycie akcji spółki na rzecz jednostki samorządu terytorialnego

  • Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, lub na wniosek organu wykonawczego związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego spółka prowadzi działalność, może zbyć nieodpłatnie pakiet akcji tej spółki na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, jeżeli:
  • podstawowy wykonywany przedmiot działalności spółki służy realizacji zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego i spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,
  • spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym tworzone na podstawie odrębnych przepisów.
  • Uprawnieni pracownicy zachowują w tej spółce uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji.
  • W okresie co najmniej 5 lat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Państwa, jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego ma obowiązek zachować w spółce, o której mowa w ust. 3, co najmniej 51 % sumy głosów służących całemu kapitałowi zakładowemu oraz prawo do powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej tej spółki.
  • Na wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może, w drodze dec. administracyjnej, skrócić powyższy 5 letni, uwzględniając sytuację ekonomiczną spółki, aktualne potrzeby jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego.
  • W przypadku:
  • odpłatnego zbycia akcji spółki, o której mowa w ust. 3, należących do jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego,
  • odpłatnego wniesienia do innego podmiotu należących do jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego akcji spółki, o której mowa w ust. 3,
  • odpłatnego zbycia przez spółkę, o której mowa w ust. 3, przedsiębiorstwa, składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego,
  • odpłatnego wniesienia należących do spółki, o której mowa w ust. 3, przedsiębiorstwa, składników aktywów trwałych lub praw do nieruchomości, na rzecz innych podmiotów niż jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego

    z naruszeniem przepisów dotyczących obowiązku zachowania 51% głosów, korzyści uzyskane z tego tytułu przez jednostkę samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub spółkę, podlegają przekazaniu na rzecz Skarbu Państwa. Środki finansowe uzyskane z tego tytułu, podlegają przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa. Prawa uzyskane z tytułu dokonania powyższych czynności prawnych, przysługują Skarbowi Państwa i podlegają przekazaniu ministrowi Skarbu Państwa.

  • Nabyte nieodpłatnie przez jednostkę samorządu terytorialnego lub przez związek jednostek samorządu terytorialnego akcje spółki, a także przedsiębiorstwo tej spółki, jej aktywa trwałe oraz prawa do nieruchomości, nie mogą być zbywane nieodpłatnie na rzecz innych podmiotów niż jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, w okresie, 5 lat. Nieodpłatne zbycie dokonane z naruszeniem tego przepisu jest nieważne z mocy prawa.